Definitie
Propozitiile subordonate sunt numite asa datorita raportului lor cu propozitia regenta, ele neavand autonomie in fraza (nu au sens fara propozitia regenta).
I. Propozitia subordonata subiectiva (SB)
indeplineste in fraza functia sintactica de subiect a unei propozitii regente
ex: „E usor¹/ a scrie versuri.²/” (M. Eminescu)
Intrebari: cine? ce?
II. Propozitia subordonata predicativa (PR):
in fraza, indeplineste functia sintactica de nume predicativ a propozitiei regente
ex: Cea mai buna alegere este ¹/sa te predai.²/
Intrebari: cine? ce? cum? (adresate verbului copulativ din propozitia regenta)
III. Propozitia atributiva (AT):
indeplineste functia sintactica de atribut pentru un termen (substantiv, pronume, numeral) din propozitia regenta
ex: Aceasta este cartea¹/ pe care v-am promis-o.²/ (termen regent – substantiv)
Primul ¹/care a ajuns²/ va lua premiul.¹/ (termen regent – numeral)
Intrebari: care? ce fel de? al, a, ai, ale cui? cat? cati?
IV. Propozitia subordonata apozitiva (AP):
tine locul unui atribut apozitional
ex: Asta e teama mea,¹/ ca vom ajunge prea tarziu.²/ (substantiv)
Asa as fi preferat: ¹/ sa se termine mai repede.²/ (adverb)
Intrebari: care? ce?
Obs: Propozitia subordonata apozitiva sta intotdeauna dupa regenta.
V. Propozitii subordonate completive
a) Propozitia completiva directa (CD): indeplineste functia de complement direct pe langa termenul determinat din regenta
ex: Stiam¹/ ce urma sa faca.²/
Intrebari: pe cine? ce?
b) Propozitia completiva indirecta (CI): indeplineste functia de complement indirect pe langa termenul determinat din regenta
ex: Ma gandeam¹/ sa vorbesc mai intai cu el.²/ (verb)
Felicitari¹/ cui s-a gandit la asta.²/ (interjectie)
Intrebari: despre cine? despre ce? cu cine? cu ce? de cine? de ce ? la cine? la ce? pentru cine? pentru ce? cui? impotriva cui? contra cui? asupra cui?
c) Propozitia completiva de agent (CAG): tine locul unui complement de agent, aratand de catre cine este savarsita actiunea din regenta:
ex: Au fost tradati¹/ de catre cei ce le erau odata prieteni.²/
Intrebari: de catre cine/ce? de cine/ce?
VI. Propozitii subordonate circumstantiale
a) Propozitia circumstatiala de loc (CL): indeplineste rolul de complement circumstantial de loc si arata locul in care se desfasoara o actiune
ex: Mergem¹/ unde vrei tu.²/
Intrebari: unde? de unde? pana unde? incotro?
b) Propozitia circumstantiala de timp/temporala (CT): indeplineste in fraza rolul unui complement circumstatial de timp, aratand timpul in care se petrece actiunea
ex: Am plecat¹/ inainte sa ajungi tu.²/
M-a sunat ¹/ in timp ce dormeam.²/
Intrebari: cand? de cand? pana cand? cat timp?
c) Propozitia circumstantiala de mod/modala (CM): indeplineste in fraza rolul de complement de mod, aratand felul in care se desfasoara o actiune
ex: Am facut¹/ exact cum mi-ai spus.²/
Invata mai bine¹/ decat speram.²/
Intrebari: cum? in ce fel? in ce mod? in ce chip? cat? cat de?
d) Propozitia circumstantiala de cauza/ cauzala (CZ): indeplineste in fraza functia de complement circumstantial de cauza, aratand cauza unei actiuni sau insusiri din regenta
ex: Nu a fost atent ¹/ pentru ca il durea capul. ²/
Intrebari: din ce cauza?
e) Propozitia circumstantiala de scop (CS): indeplineste functia de complement circumstantial de scop, aratand scopul actiunii din regenta
ex: A venit la mine¹/ ca sa ma convinga.²/
Intrebari: cu ce scop? in ce scop?
f) Propozitia circumstantiala conditionala (CȚ): exprima conditia de care depinde realizarea unei actiuni din regenta
ex: Daca ai timp,¹/ ajuta-ma putin.²/
Intrebari: cu ce conditie?
g) Propozitia circumstantiala consecutiva (CNS): arata urmarea unei actiuni sau insusiri din regenta
ex: Era atat de frumoasa¹/ incat nu te puteai uita la dansa.²/
Intrebari: care este urmarea faptului ca..?
h) Propozitia circumstantiala de relatie (CR): inlocuieste in fraza un complement circumstantial de relatie si arata la ce se refera o actiune
ex: Cat priveste nota de la test,¹/ sunt nemultumita.²/
Intrebari: in ce privinta? din ce punct de vedere?
Imi place cum explici, am inteles si eu in sfarsit cum e treaba cu propozitiile astea. Daca am avea si la scoala un profesor care sa explice asa, ce bine ar fi…
Am inteles si eu insfarsit cum sta treaba cu propozitiile astea!
Mulțumim pentru explicarea clară.